به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، یونسیان با اشاره به سیاست های وزارت صنعت معدن و تجارت و پیگیری های رییس هیات عامل ایمیدرو مبنی بر ایجاد ساختاری واحد و منسجم برای بومی سازی تاکید کرد: به رغم اینکه طی سه چهار دهه اخیر به سبب اعمال تحریم ها،‌ ساخت داخل مورد توجه قرار گرفته اما شاهد ساختاری واحد برای حمایت از طراحان و سازندگان و نهادهایی که در تولید دانش فعالیت می کرده اند،‌ نبوده ایم‌.

وی ادامه داد: اکنون کاهش ارزبری و توجه به توانمندی های داخل تنها مختص به صنعت و زنجیره فولاد نبوده بلکه زنجیره های مس، آلومینیوم و … را دربر گرفته است. یونسیان افزود: در برخی اوقات ارز در اختیار داشته ایم اما به سبب محدودیت هایی که بر اقتصاد کشورمان اعمال شده،‌ با مشکلاتی در تامین تجهیزات،‌ ‌نرم افزارها یا ورود دانش بودیم برای همین منظور ایمیدرو،‌ استراتژی را برای رفع چالش فوق، پیاده سازی کرده است.

از مهندسی معکوس تا تولید دانش

یونسیان به فرایند بومی سازی اشاره کرد و گفت:‌ انجام مهندسی معکوس به عنوان اقدام حداقلی محسوب می شود که این امر می تواند تا ساخت تجهیزات و تولید دانش را برای قطعات و ماشین آلات و حتی نرم افزارها دربرگیرد.

وی همکاری ایمیدرو با مراکز علمی را یادآور شد و اظهار داشت: مهندسی معکوس و تهیه نقشه ها را در قالب همکاری با دانشگاه ها اجرایی می کنیم.

مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: در حال حاضر قطعاتی که پیشتر تصور ساخت آن نبود را در داخل تولید می کنیم. وی ادامه داد: رسیدن به ساخت داخل،‌ تهیه نقشه های مهندسی و تولید دانش فنی و ترکیب این فرایند در اجرا، از اقداماتی است که در استراتژی بومی سازی اجرایی می شود.

وی با اشاره به اینکه بومی سازی را نمی توان به معنای ساخت ۱۰۰درصدی به شمار آورد،‌ گفت: در سامانه ای که به روزآوری خواهد شد، مشخص می کنیم چه قطعات یا ماشین آلاتی توسط کدام شرکت، تولید می شود و یا اینکه کدام بخش قابل تولید در داخل نیست که از خارج کشور تامین شود.

یونسیان تاکید کرد: در بومی سازی تنها به سازندگان یک رشته همچون فولاد تکیه نمی کنیم و از شرکت هایی که مثلا در حوزه پتروشیمی، آب، برق، گاز و … اقدام به ساخت داخل کرده اند هم استفاده خواهیم کرد چرا که واقعیت نشان داده، مثلا در بخش های مربوط به آب، برق و گاز پروژه ها و کارخانه های معدن و صنایع معدنی، می توان با تغییراتی، از توانمندی شرکت هایی که پیشتر در همین حوزه ها فعالیت کرده اند،‌ بهره برد.

قابلیت ها به آزمون گذاشته می شود

مشاور رییس هیات عامل در امور بومی سازی و ساخت داخل اظهار داشت: در فهرستی که بدین منظور تهیه می شود نیازها و همچنین قابلیت های ساخت و سازندگان اعلام می شود، سپس آن دسته از تولیداتی که به آزمون گذاشته و توسط شرکت های مصرف کننده در بخش فولاد، مس، آلومینیوم، معادن و … به کار گرفته شده اند و کارایی آن به تایید رسیده، به وزارت صنعت معدن و تجارت اعلام می شود.

یونسیان درباره نکات مورد اهمیت تجهیزات ساخت داخل در ادامه گفت: در گام نخست هر نوع ادعایی برای ساخت داخل باید به آزمون گذاشته شود و نمی توان صرف نشان دادن یک کالا و برچسب، آن را بومی سازی تلقی کرد از این رو تاییدیه مصرف کننده که همان کارخانه ها باشند، یکی از ملاک ها برای تایید ساخت داخل است.

وی با بیان اینکه قصد نداریم این فرایند جنبه شعاری پیدا کند، تاکید کرد: چنانچه هر قطعه، ماشین یا نرم افزاری از نظر شاخص هایی همچون تعداد و کیفیت، جنبه کاربردی از سوی کارخانه های مصرف کننده پیدا کرد و از کیفیت و استاندارد لازم برخوردار بود در همان لیست حمایتی قرار می گیرد و با نظر وزارت صنعت معدن و تجارت، تعرفه بر روی مشابه وارداتی آن اعمال می شود یا اجازه ثبت سفارش برای واردات داده نخواهد شد.

وی تصریح کرد: به بیانی دیگر، در صورت دارا بودن صلاحیت و شرایط لازم، از وزارتخانه درخواست می شود که با توجه به توان ساخت در تجهیزات و قطعات مورد اشاره،‌ تعرفه برای واردات آن ها اعمال کند یا ثبت سفارشی انجام نشود. بدین ترتیب ضمن حمایت از شرکت های داخلی و ایجاد مانع برای ارزبری، سبب تشویق سرمایه گذار و ایجاد شغل در داخل کشور می شویم.

وی همچنین گفت: در برخی از تجهیزات استراتژیک، تولید اولویت بالاتری نسبت به صرفه اقتصادی دارد به این دلیل که در صورت نبود آن قطعه یا تجهیزات، صنعت دچار مشکل می شود اما در صورتی که امکان ساخت داخل نباشد، شرایط واردات را مهیا می کنیم.

یونسیان تاکید کرد: اقداماتی که این سازمان در همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی و تشکل های بخش خصوصی داشته اکنون در حال نتیجه دادن است. وی افزود: ایمیدرو با این مجموعه اقدامات، در عمل صنعت و دانشگاه را به هم نزدیک کرده و با راهبری و سیاستگذاری، از بخش حمایت می کند.

مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: تفاهمنامه هایی که ایمیدرو با مراکز علمی و دانشگاهی (از جمله جهاد دانشگاهی) منعقد کرده، دانش فنی بومی شده، در یک مجموعه واحد، مکتوب می شوند. هرچند ممکن است پیشتر دستاوردهایی بوده اما از ساختار برخوردار نبوده اند.

وی افزود: به عنوان مثال تفاهمنامه ای که با جهاد دانشگاهی امضا کرده ایم به شرکت های همچون فولاد مبارکه، فولاد اکسین و فولاد اسفراین کمک می کند که با همکاری این شرکت ها و مجموعه جهاد دانشگاهی، لوله های مورد نیاز صنعت نفت ساخته شود.

سامانه بومی سازی و بانک اطلاعاتی

مشاور رییس هیات عامل در امور بومی سازی و ساخت داخل درباره سامانه بومی سازی معدن و صنایع معدنی گفت: وب سایت این سامانه بر روی اینترنت قرار گرفته و در حال تکمیل شده است و روند به روزآوری به صورت مداوم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از نتایج چنین سامانه ای، ایجاد بانک اطلاعاتی از شرکت های توانمند و تجهیزات ساخته شده است.

مشاور رییس هیات عامل درباره اقدامات رسانه ای در فرایند “بومی سازی” گفت: برنامه ای تصویری به اجرا در می آید که به معرفی ساختار بومی سازی می پردازد و در ادامه سراغ شرکت ها و دستاوردهای ایشان می رویم. یونسیان ادامه داد: در این سلسله برنامه ها،‌ ابعاد مختلف بومی سازی به مخاطبان نشان داده خواهد شد

پیشنهاد ایمیدرو برای ایجاد انجمن سازندگان معدن و صنایع معدنی

یونسیان همچنین خبر داد که رییس هیات عامل ایمیدرو پیشنهادی مبنی بر ایجاد انجمن سازندگان معدن و صنایع معدنی ارایه کرده که بخش خصوصی پیگیر آن باشد و قرار است فراخوانی دراین باره داده شود. وی تاکید کرد: وجود چنین انجمنی برای این بخش از اقتصاد ضروری است و بخشی با اهمیت در فرایند بومی سازی خواهد شد.