کتایون ملکی: منطقه ویژه صنایع انرژی‌بر پارسیان دارای مزیت‌های فراوانی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاران خارجی جذاب باشد.

این منطقه علاوه بر انرژی‌ای که در اختیار دارد و نزدیکی به عسلویه، به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد می‌تواند نقش مهمی در اقتصاد و همچنین جذب سرمایه‌گذار ایفا کند. با توجه به مزیت‌های موجود در این منطقه صمتگفت‌وگویی را با حسن شاهرخی، مدیرمنطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌بر پارسیان انجام داده که مشروح آن را می‌خوانید:

آخرین وضعیت پروژه ساخت اسکله فاز ۱چگونه است؟
فراخوان این کار از نظر تشریفات قانونی به طور کامل تمام شده است و امیدوار هستیم تا ۲هفته آینده، قرارداد آن امضا و مجوز محیط‌زیست صادر شود تا پیمانکار با سرعت بیشتری کار را انجام دهد.
پیمانکار کارگاه خود را تجهیز کرده و کار نیز در حال اتمام است. در این شرایط کار با سرعت انجام خواهد شد. شرکت پتروساحل، پیمانکار این پروژه است که جوینت خارجی ندارد.

قرار است منطقه ویژه لامرد از بندر منطقه ویژه پارسیان استفاده کند. لطفا درباره این موضوع توضیح دهید؟
از ۴پست اسکله‌ای که در فاز نخست اجرا می‌شود، یک اسکله به طور کامل در اختیار آلومینیوم است که سرمایه‌گذار آن در منطقه ویژه لامرد قرار دارد. در واقع یکی از مشتریان این بندر، منطقه ویژه اقتصادی لامرد است که خوشبختانه مشکلی در این زمینه وجود ندارد. تمامی مطالعاتی که ابتدا در حوزه ساخت و طراحی بندر انجام شده است، با نگاه به ظرفیت‌های موجود در لامرد بوده است.

در زمینه جذب سرمایه‌گذار خارجی تا امروز چند شرکت خارجی برای حضور در منطقه اعلام آمادگی کرده‌اند؟
تا امروز ۴ سرمایه‌گذار داخلی زمین خریداری کرده‌اند اما خوب است بدانیم علاوه بر سرمایه‌گذار داخلی، یک سرمایه‌گذار خارجی نیز وجود دارد زیرا با پول۲۰ یا ۲۵ درصد ایرانی، امکان اینکه بتوان صنعت پتروشیمی را با سود منطقی بنا کرد، وجود ندارد. در نتیجه سرمایه‌گذاران خارجی یک سرمایه‌گذار و شریک تجاری خارجی دارند اما صرف‌نظر از سرمایه‌گذارانی که زمین خریده و کار خود را روی زمین شروع کرده‌اند، ۲ سرمایه‌گذار شل و توتال از منطقه بازدید داشته‌اند که جدی‌ترین آنها از نظر ما شرکت شل است هرچند با آن سرعتی که انتظار داریم حضور پیدا نکرده و پای قرارداد نیامده‌اند اما با کمک LPC در حال مذاکره با آنها هستیم تا شرایط برای ورودشان فراهم شود. یکی از مهم‌ترین شرایطی که برای ما مشخص کرده‌اند ساخت بندر بود که ما این موضوع را از سال گذشته پیگیری کردیم و فراخوان دادیم و پیمانکار، کار خود را از ۲ هفته آینده به طور رسمی و جدی شروع می‌کند. به طور طبیعی جاذبه این سرمایه‌گذاری برای آنها، از گذشته بیشتر خواهد شد.

فاز نخست ساخت اسکله چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟
فاز ۱و ۳ سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

در این ۳ سال چه اقدامات دیگری در منطقه انجام می‌شود؟
سرمایه‌گذارانی که زمین خریداری کرده‌اند فعالیت اجرایی خود را سرعت می‌دهند و برای آنکه تا ۳ سال آینده به بهره‌برداری برسند، باید ۲ فراخوان ساخت نیروگاه و آب شیرین‌کن بدهیم که خوشبختانه این کار انجام شده و تا ۳ یا ۴ ماه آینده سرمایه‌گذاران انتخاب می‌شوند و تا ۳سال آینده به طور همزمان ۵۰۰مگاوات برق و حدود ۵۰هزار مترمکعب آب خواهیم داشت. مناقصه این ۲ پروژه، بین‌المللی انجام می‌شود.

در زمینه تامین گاز و انرژی مورد نیاز چه اقداماتی با عسلویه انجام شده است؟
۲۰میلیون مترمکعب گاز از سوی وزارت نفت به مجموعه ما تخصیص یافته است.
مکاتباتی که ما با مجموعه وزارت نفت داشته‌ایم بر آن است تا گاز بیشتری تخصیص داده شود. در جلسه‌ای که با همت دکتر کرباسیان، رئیس هیات عامل ایمیدرو و مهندس زنگنه، وزیر نفت داشتیم ایشان اعلام کردند وزارت نفت برای اختصاص خوراک بیشتر به منطقه پارسیان هیچ محدودیتی ندارد. بنابراین درحال‌حاضر ۴ سرمایه‌گذار داخلی در منطقه حضور دارند که۲۰میلیون مترمکعب گاز برای آنها کافی است و اگر سرمایه‌گذاری که مورد تایید شرکت ملی پتروشیمی است مراجعه کند وزارت نفت بی‌شک خوراک را تخصیص می‌دهد.

سیاست منطقه ویژه پارسیان برای جذب نیروی بومی چیست؟
به طور کلی از حدود ۴۰۰ نیروی کاری که در منطقه ویژه پارسیان حضور دارند، افزون بر ۹۰درصد آنها بومی منطقه هستند. ۱۰درصد باقیمانده نیز تخصص‌هایی دارند که در منطقه پارسیان وجود ندارند و در ارزیابی‌های مسئولان استان هرمزگان، منطقه ویژه پارسیان منحصر به فرد است زیرا قانون نیز تا ۵۰درصد استفاده از نیروی بومی را تکلیف می‌کند اما درحال‌حاضر ما افزون بر ۹۰درصد نیروی بومی در منطقه داریم.

درحال‌حاضر مهم‌ترین مشکل منطقه ویژه پارسیان چیست؟
یک مشکل وجود ندارد. مشکل ما در بخش‌هایی شبیه سایر پروژه‌هاست. این پروژه، پروژه‌ای ملی است که باید از سوی سازمان مدیریت، سالانه از ردیف بودجه مبلغی به آن تخصیص داده شود. متاسفانه این رقم تخصیص داده می‌شود اما بسیار ناچیز است و متناسب با فعالیت‌های این پروژه نیست. همچنین این پول در زمانی که باید اختصاص پیدا کند پرداخت نمی‌شود اما در کنار این موضوع علاوه بر تکلیفی که در موافقتنامه یک طرح عمرانی در سال ۱۳۸۸ آمده، غیر از وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگری نیز مانند مسکن، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و… دارای تکلیف هستند که متاسفانه در این مدت هیچ‌کدام از ۲۰سازمان درج شده در این موافقتنامه به تکلیف‌های خود عمل نکرده‌اند. جای نگرانی است که بگوییم اگر این توسعه رخ دهد توسعه متوازنی نیست. ما باید همزمان با توسعه‌ای که در منطقه ویژه انجام می‌شود، توسعه خارج از منطقه نیز داشته باشیم تا مشکلات فرهنگی و اجتماعی که در منطقه ویژه عسلویه بوده در منطقه ویژه پارسیان تکرار نشود.

در ۶ ماه دوم سال منتظر چه خبرهایی از منطقه ویژه پارسیان باشیم؟
امیدواریم سرمایه‌گذاران آب و برق انتخاب شوند و شروع به کار کنند. همچنین امیدوار هستیم ۱ پست اسکله از ۴ پست اسکله بندر پارسیان ۵۰درصد کار خود را نهایی کند و در اواخر نیمه نخست سال آینده از آن بهره‌برداری کنیم، زیرا آلومینیوم جنوب واقع در منطقه لامرد به این اسکله نیاز دارد. همچنین بسیار امیدوار هستیم که سرمایه‌گذاران ما فعالیت اجرایی خود را جدی آغاز کنند.